neljapäev, 8. oktoober 2009

“Kaabakad ja sead”

Ei, ärge ehmuge, jutt ei tule teist. Pealkiri on pärit Rein Sikult Eesti Päevalehest, kust ma selle ärastasin, no varastasin. Aga täna, valimiste avapäeval, kutsuks kõiki üles tegema ka oma valik. Valik on kindlasti olemas. On võimalus valida “kaabakas”, või siis vähemalt “siga”. Ja tahan ma selle jutumärkidesse asetatud valimistel osalejaid iseloomustavate epiteetide ja pealkirjaga rõhutada ainult üht:ei ma ise valimistel kandideerijana taha ega teisi kandideerijaid kindlasti pea ei kaabakateks või siis sigadeks.

Jutt lihtsalt haakub R. Siku nägemusega (lugege siis kindlasti) kohalikust elust, kohalikest valimistest ja sellega seonduvast. Eks võtame asja ette Vormsi näitel ja räägiks pikemalt ka valimisvõitluse eetikast. Sest kindlasti ja kaugeltki olemata kaabakad, tehakse siiski eetiliselt küsitavaid käike. Põhimõttel-eesmärk pühendab abinõu.

Mis seis meil siis on, juba vähem kui kaks nädalat enne valimispäeval selguvat tõe hetke. Seis on kas lootustandev või sitt. Olenevalt sellest, kuidas hinnata seda, et esmakordselt Vormsi omavalitsemise ajaloos võtavad suure tõenäosusega kohaliku võimu sisuliselt üle inimesed, kes on saarega seotud ainult aasta või paar…Sest, jah, järjest rohkem tundub, et valimisliidu “Ka talvel Vormsil” valimislaev on kaaperdatud ja sellel seilavad võidukalt lõppsadamasse juba uued tegijad….Sellest “Lääne Elu” artiklist saab asjast ja kaaperdamise tehnoloogiast natuke aimu. Pikemalt valgustan seda tehnoloogiat allpool.

Mul endal polegi päris kindlat seisukohta, kas see on hea või halb. Esiteks oleks pragmaatiliselt mõeldes  värsket verd kindlasti vaja, aga teiselt poolt pole ju teada, mida see värske veri vastomandatava võimuga peale kavatseb hakata.…Sest on oht, et kogu kohalik võim läheb väikese grupi ärihuvide teenistusse. Poleks veel midagi hullu, kui see lihtsalt läheb nii olude sunnil, lihtsalt kukub nii välja…Asi on hullem, kui see läheb nii ettekavatsetult, etteplaneeritud tegevuste tulemusena.

Nii-et kahtlusi ja kõhklusi mul on. Just need kahtlused ja kõhklused sundisid mind suht viimasel minutil oma kandidatuuri üksikkandidaadina üles seadma. Sest rohkem ei tarvitse enam ju üldse tulla mingit arvestatavat võimalust saare elus kaasa lüüa. Kulpi lüüa ja edasi teenida (s.t. minu puhul lihtsalt siin edasi elada), isegi siis kui siin hakatakse ei tea mis tükke tegema ei tea kelle huvides…

Ja teist võimalust peale üksikandidaadi ka polnud, sest ainuke seesama reaalselt siinsele võimule pretendeeriv valimisliit “Ka talvel Vormsil” mind oma ridadesse ei tahtnud. Ju oleks ma hääletoojana olnud sobilik küll aga eks oli liiga suur oht selles, et oleksingi saadud valituks. Selleks vajalikud kümmekond isiklikku häält oleks vast kogunud küll. Ju ei sobinud valimisliidu tegelikele kokkupanijatele minu pääs volikokku. Siin ongi võtmeküsimus-miks ma ei sobiks…Ainuke seletus-segaks kedagi, ei oleks piisavalt juhitav ega manipuleeritav. Nii et jäigi ainuke võimalus osaleda üksikkandidaadina.

Siiski nagu rohkem on kahju sellest et IRL loobus siin sisuliselt üldse võimule pürgimast. Sest tulla jäärapäiselt välja parteinimekirjaga teadaolevates kohalikes oludes on teadlik ette alla andmine. Isegi teatud mõttes oma valijate reetmine. Valijate huvid on paratamatult kõige paremini kaitstud siis kui tahetakse saavutada ja saavutataksegi võim. Eelmine periood näitas, et vaevalt oleks olnud võimalik ka koalitsioon keskerakonnaga või sellesama valimisliiduga “Ka talvel Vormsil”. Koalitsioon oleks võimalik vaid tugevamalt positsioonilt, mis on vormsi puhul 4kohta 9-st. See oleks olnud kindlasti saavutatav, kui oleks välja mindud tugeva ja pika alternatiivse valimisliiduna.

Isiklikult on mul üksikkandidaadina valituks osutununa muidugi isegi mugavam. Ei pea tõrjuma süüdistusi, et tahtis ainult võimule, sest ega ju mingit võimu pole ega tule. Koalitsiooni mind ei võeta niikuinii, seda oli ju näha valimisliidu nimekirja kutsumisega. Otsuseid argumentidega mõjutada, vahel vast isegi lollusi blokeerida saaks vast küll. Nii et siinkohal ja esimest korda rõhutan. Valige mind! Ma olen mingigi alternatiiv tasakaalustamaks uute inimeste liialt jõulist ja natuke ebaselgete eesmärkidega tulekut. Või kui mina ei sobi, siis Ellenit. Teist üksikkandidaati. Sest ka tema on sõltumatu. Tallegi pole midagi lubatud. Vastasel korral oleks ka tema “õiges” nimekirjas. Nii-et seekord on vist tegelike ja tõeliste talvitujate huvide tasakaalukaks esindamiseks vajalik saada  volikokku  mõlemad üksikkandidaadid. Kasvõi igaks juhuks. Pealtnäha suht võimatu ülesanne, aga vast siiski veel teostatav.

Nüüd siis lähemalt kaaperdamisest. Kuidas seda tehakse. Valimisseadus oma häälte arvutamise süsteemiga on tegelikult päris lihtne. Kohalikke olusid, suhteid, inimesi , nende eelistusi, neile eelmistel valimistel antud hääli teades on suht lihtne välja arvutada, mitu häält keegi võib saada ja ka seda, mitme häälega keegi volikokku võib pääseda. Laias laastus on nii, et mida pikem on valimisnimekiri, seda väiksema isikliku häälepagasiga võib volikokku saada. Juba 10 isiklikku häält peaks praegusel juhul tagama “Ka talvel Vormsil” liikmele koha volikogus. Seda 10 häält võib siin saada ausalt, oma pikaajalise tegevuse tunnustamise ja populaarsuse olemasolul ja… ,ütleme, natuke vähemausalt, valijaid importides….Sest see, et viimase (valimiseelse) aasta jooksul on Vormsi elanike arv kasvanud neljandiku võrra ainult mõnesajase võiduga praamidotatsioonis tõttu, on jutuke lollidele. Muidugi on tegemist “õigete” valijate importimisega. See oleks tegelikult täiesti aktsepteeritav, kui poleks mingeid vihjeid ega suunavaid jutuajamisi “imporditavatega”. Kutsun sõbrad ja tuttavad registreerima end siia sisse, vald hakkab saama tulumaksu ja sõbrad-tuttavad saavad mul vähemate kuludega külas käia…Täiesti loomulikult osa, ja ilmselt suurem osa valib mind valimistel täiesti vabatahtlikult ja meeldetuletuseta. Kuid praegusel juhul tekib ebavõrdne konkurents valimisliidu sees. Selles liidus olevatele vanadele kohalikele tulevad need vajalikud 10 häält kätte läbi higi ja pisarate, uutele tulijatele aga läbi lõbu ja pillerkaari…On ju selgelt etteennustatav, et ütleme 80-st uuest vormsilasest vähemalt 40 valivad uusi tegijaid vormsilasi..Jagub parasjagu 2-3 tegijale ja võib-olla isegi mõnele väljavalitud “põlisvormsilasele”….Vot selles võimaluses näengi kõige suuremat eetilist probleemi. On täiesti võimalik, et keegi “tõeline talvituja” viiakse volikokku juurdetulnud häältega. See volikogu liige saab olema sõltuv nendest, kes talle hääled  orgunnis.

Õigem, ütleks isegi, et ausam oleks olnud teha päris oma valimisliit  näiteks tingliku nimetusega“Uued tegijad” ja siis importida oma pooldajad. Selle vastu ei oleks mul küll kohe midagi. Ja  oleks ju saanud  ka sealt oma kaks kohta kätte. Praegu tundub aga kogu see värk kohalikega manipuleerimisena, ja ma ei ole päris kindel, et see toimub õilsatel eesmärkidel.

Nii-et kahjuks tundub mulle järjest rohkem, et teile Vormsi mehed-naised, kes te tegelikult kannate seda ka talvel siin elama pidavate inimeste mullegi hästi mõistetavaid arusaamu, tõmmati müts silmini pähe…

Mul isiklikult pole küll uute tulijate-tegijate vastu midagi. Isegi tervitaks neid valla juhtimisel igal tasandil. Ja juhtima nad seda valda suure tõenäosusega hakkavad. Ainuke, mida tahaks ära hoida, on see, et nad ei hakkaks tegema seda liiga suure mõjuvõimuga, kontrollimatult. Selle ärahoidmiseks on veel võimalusi kui valijad ei annaks valimisliidule “Ka talvel Vormsil” üleliia hääli. Oma kolm kohta saavad nad praeguses situatsioonis igast asendist. Ka nelja kohaga ei saa nad veel ülejäänutele täiega pähe istuda.

Kokkuvõtteks võiks siis resümeerida, et kui valijad tunnetavad ohtu uute tulijate võimalike ärihuvide ja eesmärkide ees, tuleks esimeses järjekorras valida üksikkandidaate. Ehk siis mind või Ellenit (meil on neid hääli sissesaamiseks ikka hädasti vaja). Kui meie ei sobi, valige üks tubli inimene Keskerakonna või IRL-i nimekirjast. Kui neid ohutundega valijaid on küllaldaselt, pole sugugi utoopia volikogu sellise jõudude jaotusega: “Ka talvel Vormsil”-3 kohta, IRL-2kohta, Kesk-2kohta pluss 2 üksikkandidaati. Piisavalt tasakaalukas värk. Kõik pole veel kadunud!

6 kommentaari:

  1. Õhtust Tom,
    Võim on olnud aastasadu ihaldusväärne ja imeline eesmärk, mille poole püüeldes on paraku alati tehtud vähem või rohkem eetiliselt küsitavaid käike ja oldud ka lausa kaabakad.Ka Vormsi ei ole sellest pääsenud ja selliseid kõhklusi ning küsimusi on tekkinud ning võib tekkida alati, eriti veel siis, kui neid lausa otsida.
    Muide Toomas,endiselt on väljas Sinu välireklaamid bussipeatustes, mis tegelikult on hetkel keelatud!Soovitan sellega tegeleda enne kui hilja, sest elu on näidanud, saarel on inimesi, kes kaebavad politseisse ka naabri kana, kes munes pool muna üle piiri.
    Ma pean kahjuks tunnistama, et ma kas ei saa Sinust aru või klassifitseerud Sa ise otsejoones sinna eetiliselt mittekorrektse käitumisega mittekaabakate kategooriasse.Meil oli nimekirja koosolekul teemaks Sinu, kui heade mõtetega, selge jutu ja argumenteerimisoskusega targa inimese kutsumine Ka Talvel Vormsil ridadesse.Katki jäi see peamiselt Sinu avalikkusele ebaselge positsioneerumise pärast IRL nimekirja suhtes(perekondlikud seosed ikkagi),kohati arusaamatute,vahel saareinimeste suhtes lausa pahatahtlike mõttekäikude pärast siin blogis ja just sellesama Sinu nn "sõltumatuse" pärast,mida valimisliidu poolt vaadatuna sellisel kujul ei saa olla.Valimisliidu liikmed peavad volikogus viima ellu liidu poolt ühiselt paika pandud poliitikat ja ei tegele seal isetegevusega ning isiklike huvide kaitsmisega.
    Kuidas tekib liidu poliitika - v lihtne, see töötatakse välja ühiselt, kõigi liidu liikmete osalusel, koosolekutel enne valimisi ja jooksvalt kogu perioodi vältel volikogu töö eel ja käigus.Mina isiklikult kaasaks Sind kindlasti koalitsiooni, kui Sa suudad olla lojaalne ühiselt otsustatule ka volikogus.
    Ka Talvel Vormsil nimekirjas on 18 liiget, kellest 4 on saarega seotud(nendest 1-l on juured siin) alla 5 aasta ja 14 põlised vormsilased,lisaks elavad neist 4-st 3 siin KA TALVEL!!!!
    Eelpool kirjeldatud ja meie arvates ainuvõimaliku töökorraldusega töötades ei näe mina küll, et nn põliste vormsilaste huvid oleks kuidagi kahjustatud,pigem vastupidi, rääkimata sellest, et selline meelevaldne lahterdamine põlisteks ja uuteks on jabur.
    Võimalikku vajalike häälte arvu on tõesti lihtne arvutada, eriti, kui excelisse abimees teha ja see näitab tegelikult vastupidiselt Sinu väidetele,et volikokku pääsemiseks peab saama selgelt rohkem hääli, kui 10, kindla pääsu võiks tagada nii ~12-15 ja ühtse nimekirja puhul ei olegi see oluline,kes konkreetselt volikokku pääseb,sest poliitika, mida aetakse otsustatakse ühiselt, oluline on, et inimene sooviks volikogu töös osaleda ja suhtuks sellesse tõsiselt!
    Mulle tundub Toomas, et Sa ise istud seal Rumpos nii umbes 4 aastaste tsüklitega müts silmini peas, siis vahepeal saad serva veidi üles ja hakkad siin jälle enne valimisi jaurama ja inimestele kärbseid pähe ajama.Muidu justkui mõistlik mees, aga milleks selline jama?Mida või keda Sa tahad kontrollida?Millised võiksid olla kellegi sellised ärihuvid siin saarel, mis oleksid kahjulikud saare üldisele arengule?!?!
    Kui Sa ise loed oma juttu uuesti, kas ei teki tunnet, et see jälle nõrgub negatiivsusest ja soovist kedagi takistada(käru keerata?):uued saavad äkki liiga palju võimu, ärge nende poolt hääletage, siis saame neid takistada, inimesi tuli registrise juurde, kindlasti on see ebaaus valijate sissetoomine jne. Miks mitte nii:suur grupp erinevaid huve ja inimesi on ühinenud,ilmselt tahetakse saart tõsiselt arendama hakata ja korralikult sellesse panustada,olen nende mõtetega päri ja võimalusel lähen ka ise kindlasti kampa ning: elanike arv kasvab,inimesi tuleb juurde, maksu laekub rohkem,lapsi tuleb lasteaeda/kooli juurde - just seda meil vaja ongi?
    Ja kokkuvõtteks võiks olla nii: kui hea valija tunneb, et meie kodusaar vajab muutusi ja uut hingamist arengus, siis anna oma hääl esimess järjekorras Ka Talvel Vormsil nimekirjale ja mulle, üksikkandidaadile,kes kannab sama ideed ja tahab panustada saare tasakaalustatud arengusse.

    VastaKustuta
  2. Muide,minu isiklik kokkuhoid praamipiletiga alates aprillist tänaseni on olnud ~5000 krooni.Need "mõnisada" Sinu loos puudutavad ilmselt küll ainult Sind ennast.

    VastaKustuta
  3. Ilmaasjata ärritud, Urmas. Ärritudes tuleb su mõttekäikudesse robinal sisse loogikavigu. Ka näitab ärritus seda, et tabasin kui mitte kümnesse, siis vähemalt üheksasse....
    Aga kõige rohkem üllatab ja ausalt öeldes häirib mind see, et kust küll tulevad sinu väited selle kohta, et mina olen pahatahtlik, mina keeran kellelegi käru, haun kurje mõtteid...jne. Üks konkreetne näide , palun. Räägime asjad selgeks. Inimestel ka huvitav teada, mis saatan seal Rumpos istub...Tahab üksinda kogu võimu võtta ja siis kõigile käru keerata...

    VastaKustuta
  4. Hommikust, Tom
    Võta rahulikult.Loe uuesti minu jutt läbi, seal on kõik kirjas.Mina ei väida midagi, sa ise kirjutad sellest.Ma võin korrata, et minule isiklikult meeldiks Sinuga ühise laua taga saare asja ajada,usun, et selliselt suuremas ringis saaksid ka oma negatiivsusest lahti ja näeksid asju palju positiivsemalt.Tegelikult on ju kõigil meil üks eesmärk,tuleb lihtsalt saavutada normaalne koostöö ja asja ajada!

    VastaKustuta
  5. no lugesin, vääga rahulikult...
    järjekorras siis ...
    Hm. Välireklaam? Mõnes bussipeatuses on tõesti üleval üleskutse valijatele arutelule Vormsi tuleviku üle sellessamas blogis. Ei ole üleskutset just mind valida. Tõsi, all on märge, et ise osalen üksikkandidaadina...Mõni pahatahtlik, kordan-pahatahtlik, silm võib sellest tõesti vast välja lugeda mingi formaalse rikkumise...Eks ma siis korjan ära...niikuinii ei käi siin blogis eriti keegi, arutelust rääkimata. Sinuga ju ainult arutamegi...
    Edasi, minu avalikkusele tundmata positsioon IRL-i suhtes...no oleks võinud ju mult küsida, milline see positsioon mul siis on. Kui see tõesti teadmata oli...
    "pahatahtlikud mõttekäigud"...Mõni konkreetne näide, palun. Ma olen siin vist mitmel korral pöördunud lugejate poole, et kui keegi tunneb end riivatuna, pöördugu, õiendame ära.
    Edasi, pikk heietus teemal, et mind ei võetud valimisliitu kahtluste tõttu, et arendan liigset isetegevust, reedan valimisliidu ainuõige saare huvides aetava poliitika, ei ole lojaalne ja üldse lähen sinna volikokku ainult oma isiklikke huve kaitsma...No kamoon...Siin lähed küll päris liiale. No jälle oleks vaja mingit näidet, mille alusel sellised kahtlused on tekkinud. Milline kasvõi siin blogis avaldatud seisukoht on valimisliidu ühtse poliitika seisukohalt probleemne? Mõni näide, kus ma ajan taga isiklikku kasu üldiste huvide arvel?
    ...Ja ka su edasine õigustav jutt pole kahjuks veenev. Sa pole demagoogias eriti tugev. No milleks selline lahmiv ainult oma valimisliidu inimesi õigeks pidav ja mind kõigele õigele ja eesrindlikule jala tahapanijaks sildistamine.
    Tegite valimisvõidu nimel vähemalt eetiliselt küsitava käigu? Tegite. Mina tõin selle (ka oma valimiskampaania huvides) välja. Nüüd olen mustem lammas kui teie?
    Ja katki pole ju midagi. Valimisvõidu te saate. Sina, Jaak, Ivo ja tõenäoliselt veel keegi neljas teie väljavalitu saavad mandaadi. Teie poolt tuleb tõenäoliselt uus vallavanem. Täiesti võimalik, et ka mina volikokku pääsenuna hääletan teie vallavanema poolt. Milles küss? Milleks on teil vaja volikogus absoluutset kontrolli...
    Ja koostööst...No ei ole tulnud vallamajast möödunud 4 aasta jooksul mitte üht tõsisemat signaalijupikestki, et võiks koostööd teha...Ka sinu seal ametis oleku ajal. Ainult üks ärapanemine. Nii-et mul on omaarust põhjust skepsiseks küll

    VastaKustuta
  6. Ja veel, Urmas. Kes teil seal "talvitujates" üldse boss on? Sisuline, mõtlen. Miks küsin? Sa siin enne pikalt heietasid, et parteidistsipliin ja puha, see aga eeldab üsna tsentraalset juhtimist. Nagu ma aru olen saanud, sina minu küsimuses päris eitaval, välistaval positsioonil polnud. Mulle meenub ka, et kui viisin kandideerimisavaldust, siis Eidi tundis huvi, et miks üksikkandidaadina, kas mujale ei saanud. Ma siis ausalt ütlesin, et pakkus ainult IRL, aga mulle selle partei nimekiri kohe kuidagi ei sobi. Just partei pärast. Siis tema, et "talvitujad" olevat minu küsimust arutanud aga tema ei tea , miks minuni ei jõutud. See oli öeldud kuidagi positiivses võtmes, millest järeldasin et ka Ivo minu osalemist päris ei välistanud. Kes teil seal tegijamatest veel on. Jaak. Ma teda praktiliselt ei tunne, aga enn ütles et täitsa tore mees. Ja ennu ma usun...Või juhib teie vägesid juba Teet?

    VastaKustuta